Tuesday 6 March 2012

Soal Hati vs Soal Mati



Apabila kita membicarakan soal hati, maka sinonimnya fikrah anak muda terus memikirkan tentang satu perkataan yang 'sangat indah' dalam alam remaja, iaitu CINTA. Ya. penulis juga akui perkara tersebut. Cinta adalah segala-galanya bagi orang yang sedang dilamun cinta. Sehingga sanggup menyeberangi lautan api demi cinta kepada kekasih yang diagung-agungkan. Tetapi sangat berbeza, apabila membicarakan soal mati kepada anak-anak muda. Ini kerana sesorang itu dianggap tidak 'up to date', kuno, 'tak sporting' dan sebagainya apabila berbicara saol mati dalam alam kehidupan untuk ber'enjoy' sepuasnya.

Fitrah manusia, untuk mencintai dan dicintai. Perkara itu tidak dapat disangkal oleh sesiapa pun didunia ini, kerana perkara itu dipersetujui dan diakui oleh setiap insan tanpa perlu disoal kesahihannya. Manakala soal mati, jawapan yang sama juga akan diperolehi tanpa perlu ditanya. Kerana semua insan menerima bahawa semua yang hidup didunia, akan merasai kematian. Cuma yang membezakan antara kedua perkara tersebut, adalah soal penghayatannya.

Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).(3:14)

028. Mengapa kamu kafir kepada Allah, padahal kamu tadinya mati, lalu Allah menghidupkan kamu, kemudian kamu dimatikan dan dihidupkan-Nya kembali, kemudian kepada-Nya-lah kamu dikembalikan? 
185. Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.

Terdapat banyak lagi dalil dan nas yang kukuh mengenai kedua-dua perkara ini, iaitu soal hati dan soal mati didalam Al-Quran dan Hadis Nabi SAW. Cuma perkara yang penulis cuba bangkitkan, iaitu soal penghayatan, dari aspek kacamata anak muda.

Tidak terlepas bagi anak-anak muda, untuk merasai soal hati mereka dilamun cinta. Malah cinta dan berkasih pada saat ketika 'darah muda' dilihat lebih 'syok', lebih mendalam penghayatannya, berbanding soal mati. Mungkin penulis merasakan untuk menulis mengenai perkara ini, mungkin setelah sedar dan terdetik, apabila seorang demi seorang anak muda yang sebaya dengan penulis, dipanggil oleh ALLAH Taala. Penulis juga bakal menyusul, mungkin esok, lusa atau selepas sahaja menulis entri ini. 

Jika dilihat pada situasi pada hari ini, soal hati menjadi tumpuan dan perkara utama oleh anak muda, disishkan soal ibu bapa, soal pelajaran, sehinggakan soal mati itu diletakkan hujung dan hanya terselit sedikit di kotak pemikiran mereka. Soal hati diberi penumpuan, hingga soal hati ini menyebabkan perkara-perkara yang perlu diaulakan, menjadi terumbang-ambing dan menimbulkan pelbagai masalah.

Penulis tidak mengatakan bahawa cinta, soal kasih sayang itu salah dan tidak boleh pada ketika diusia muda. Cuma diingatkan kembali, iaitu soal penghayatan. Penulis melihat soal hati itu TERLALU diberi penumpuan, atau fokus yang melebih oleh anak muda sekarang, sehingga melupakan soal yang satu lagi, iaitu soal MATI. 
"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati."

Tidak kira umur, bangsa, agama mahupun pangkat, setiap insan akan melalui perkara tersebut apabila telah tiba masa  yang ditetapkan. Kanak-kanak, remaja, anak muda, malah golongan tua akan melalui detik yang sangat menakutkan apabila dipanggil oleh-NYA kelak. Ingatlah, khusus untuk anak-anak muda, bahawa soal MATI juga perlu diberi penumpuan dan fokus yang tinggi, malah melebihi soal hati. Kerana fokus yang tinggi terhadap soal mati ketika muda, akan menyelamatkan kita seandainya kita ditakdirkan mati diumur tua. Ini kerana amalan yang tersedia mengiringi fokus utama kita tadi, iaitu SOAL MATI.

Berfikir lah soal cinta, hati, seandainya anda ingin memilih itu sebagai jalan hidup anda ketika diusia muda, tetapi biarlah berpada-pada. Kerana bimbang, sekiranya keMATIan itu terlebih dahulu menjemput kita, kita masih sedang terbuai mimpi mengenai soal hati, tanpa membuat persediaan tentang soal MATI. Itu perkara yang sangat-sangat dibimbangkan oleh penulis. 



"Ini hakikatnya. Samada kamu ingat ataupun terlupa, kamu akan mati..kamu akan mati..Selepas kamu meninggal dan disemadikan, kamu akan dihakimi. Kamu akan bangkit berdiri untuk dihakimi oleh Yang Maha Menghakimi, Allah Azza Wajalla. Dia  (Allah) akan mengimbas kembali, mengingatkan kembali, menyoal kembali setiap hari yang kamu pernah lalui, setiap jam, tiap detik, tiap waktu. Dia akan menyoal kamu, Dia akan menghakimi kamu! Apabila kamu dah ingat semula apa yang kamu lakukan dulu, maka di sinilah (neraca) yang akan menentukan arah kamu ketika meniti di Sirat nanti. Samada ke Syurga, atau jatuh ke dalam api Neraka. Inilah yang patut kita renungkan dan perhatikan sekarang. Bila kamu dah faham tentang ini (mati dan hari kebangkitan) dan percaya ianya pasti akan berlaku, hati akan mulai tersedar kembali dan mahu patut taat kepada Allah semula. Rasa untuk mentaati Allah inilah yang kita mahukan, ia tercetus dari gerun dan takut. ( Gerun pada azab Allah, takut pada Allah )." ~ Habib Al-Jufri ~

Penulis mengajak sahabat-sahabat, untuk bersama kita mengagungkan soal MATI, dan dikurangkan pengagungan pada soal HATI. 
Kehidupan sebagai seorang yang single tidak dapat tidak, mesti mengingati mati setidak-tidaknya sekali dalam 24 jam. Tidak perlu fokus pada soal hati, tapi fokuslah pada soal mati. Soal hati belum tentu jadi, tapi soal mati pasti terjadi! Soal hati sangat banyak teka-teki, tetapi soal mati sudah ada jawapan yang pasti!

Wallahu'alam~
#
Khas untuk seorang sahabat, kerana penulis juga bakal menyusul menemui-NYA selepas ini. Penulis tidak memilih untuk terlalu fokus pada soal hati, tetapi penulis
 memilih untuk terlalu fokus pada perkara yang kedua itu, iaitu SOAL MATI.

~ Kembara Cahaya Ilahi ~
13 Rabiul Akhir 1433 Hijrah
06 Mac 2012


5 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. siape anta?
    siape shbt penulis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum.
      siape ana? Hamba ALLAH yg penuh dosa, dan bakal meninggal.
      sahabat penulis?.sahabat baik ana.entri ini khas untuknya.
      knpe ye?

      Delete
  3. wslm wbt.
    siape name shbt baik anta?
    maaf.sgt tertarik nk tahu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tiade benda atau cerita yang menarik tntg kisah hidup ana untuk dikongsikan.
      maaf~

      Delete