Tuesday 14 February 2012

Hari Pencemar Cinta



Ya. Tarikh yang dinanti-nantikan oleh pasangan kekasih diseluruh dunia telah tiba. Tarikh ini amat bermakna bagi pasangan kekasih, sebagai tarikh mereka membuktikan kasih dan cinta kepada pasangan masing-masing. Ramai yang memilih tarikh ini sebagai tarikh bersejarah mereka, tidak kiralah untuk yang pertama kali dating, untuk melamar dan sebagainya.Perayaan yang datangnya dari agama lain, akhirnya disambut dan menjadi ikutan oleh masyarakat dunia, tidak terkecuali di Malaysia.

Cuma pertanyaan saya pada pasangan kekasih yang menjadikan hari tersebut adalah hari bermakna buat mereka, adakah Hari Valentine itu cinta.? Hari kekasih.? Bagi saya, tarikh ini adalah hari yang mencemarkan erti cinta sebenar, dalam erti kata lain, Hari Pencemar Cinta..

Valentine itu sendiri muncul daripada nama seorang paderi Kristian. Jika begitu, adakah boleh seorang Islam menyambut Hari Valentine? Maka jawapan saya dari dulu hingga sekarang tetap sama, iaitu TIDAK BOLEH. Saya tidak tahu apa yag meracuni pemikiran seseorang yang beragama Islam itu sekiranya dia berkata BOLEH menyambutnya. Kita boleh menghormati orang agama lain yang menyambutnya, tetapi TIDAK untuk kita yang beragama Islam. Hari Valentine merupakan hari yang hanya membuka pintu kemungkaran, kemaksiatan yang dasyat. Hubungan lelaki dan perempuan yang tidak terkawal yang akhirnya mengheret kepada keruntuhan moral, akhlak, dan AGAMA.

Cinta, pada saya ianya amat suci, bersih dan menyenangkan.Malah memberikan ketenangan, kelembutan dan kelapangan. Dengan cinta kepada ALLAH, kita masih diberi peluang untuk bertaubat, disamping diberi nikmat yang tidak terkira banyaknya. Dengan cinta kepada Rasulullah SAW, kita hari ini dapat meneguk nikmat iman dan islam perahan keringat dan darah Baginda. Dengan cinta dan kasih sayag ibu bapa, hari ini kita dapat hidup membesar menjadi seorang manusia. Dengan cinta dan kasih sayang guru, kita hari ini dapat berdiri dimana kita berdiri.

Cinta atara dua kekasih yang bersih adalah tidak denagn melaksanakan apa yang ALLAH larang, menjaga segala hukum hakam agama.Manusia yang tidak berada asta jalan cinta yang betul, tidak akan memahami keagungan cinta ini, dan kemahalannya. Berbalik kepada Hari Valentine@Hari Pencemar Cinta, merosakkan cinta yang sebenar, menghapusakn kebersihan yag ada didalamnya, dan diisi dengan perkara yang tidak bermakna. Nantikan sembilan bulan dari sekarang, maka lahirlah baka-baka pencemar cinta di Malaysia. Pertanyaan saya, kepada pasangan kekasih diluar sana, inikah hari kekasih atau hari bermakna buat anda untuk meluahkan rasa cinta.? Maka saya percaya, cinta mengikut pemahaman kalian sangat hina.

Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan). (Al-Isra' 17:32)

Islam mendidik kita bercinta dengan cinta yang bersih. Bercinta atas paksi keimanan. Bercinta denagn lunas-lunas dan peraturan yang telah ditetapkan. Saya tidak faham. apakah maksud cinta yang difahami oleh pasangan-pasangan kekasih ini dan tidakkah kamu berfikir akan zuriat kamu selepas ini.? kalian bercinta atas sebab apa sebenarnya? Main-main? Sampai bila kita ingin mengotorkan dan mencemarkan cinta?

#Sekiranya anda mengakui anda mengasihi  Rasulullah SAW, jauhkan dan elakkan diri anda terlibat dengan Hari Valentine ini. Jika tidak, sungguh, anda telah mengecewakan 'KEKASIH SEJATI' sebenar anda.


~ Kembara Cahaya Ilahi ~
21 Rabiul Awal 1433 Hijrah
14 Februari 2012

No comments:

Post a Comment