Monday 6 February 2012

Sambutan Maulidur Rasul : Bidaah, Muhasabah & Dakwah

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah, syukur sgt2 ALLAH beri kesempatan kepada saya untuk menghadiri Sambutan Maulidur Rasul di Pusat Pendidikan Al-Barakah pagi tadi. Pelbagai agenda yang bermanfaat diadakan pada pagi tadi semata-mata untuk memperingati Junjungan Mulia kita Nabi Muhammad SAW. Entri kali ini bukanlah untuk menceritakan mengenai perjalanan program yang saya hadiri pagi tadi, tetapi untuk membawa perubahan fikrah  umat Islam apabila menjelangnya Maulidur Rasul setiap tahun. Ya, seperti biasa yang kita ketahui, perkara yang akan timbul apabila datangnya Maulidur Rasul, adalah isu bidaah membidaah antara satu sama lain. Setuju dengan saya.?

Saya juga percaya sahabat-sahabat sudah lali dengan perkataan tersebut apabila datangnya hari-hari yang agung dalam Islam. Akan timbul perkara ini terutama para alim ulama' yang tidak henti-henti mem'bidaah'kan antara satu sama lain. Masing-masing mengeluarkan hujah dan dalil masing-masing sehingga kesucian dan kemuliaan hari-hari yang mulia itu sudah hilang 'seri' nya. Bukanlah saya ingin mengeluarkan dalil dan hujah yang saya pegang mengenai perkara ini, namun ini hanyalah sekadar secebis pandangan dari hamba yang dhoif mengenai ilmu agama dari sudut pandang sisi hamba Allah yang 'jahil'..


Rasulullah bersabda yang bermaksud:“Sesungguhnya orang yang paling utama bersamaku di hari kiamat adalah orang yang paling banyak berselawat kepadaku.”(Hadis riwayat al-Tirmidzi).

sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesiapa yang berselawat kepadaku satu kali, Allah akan berselawat kepadanya sepuluh kali.”
(Hadis riwayat Ahmad).





Program Maulidur Rasul pada pagi tadi seperti biasa dimulakan dengan perarakan
disekeliling kampung yang diikuti  dengan selawat kepada junjungan Nabi Muhammad SAW.
Seluruh penduduk kampung Manjoi yang hadir dari adik sekecil 6 tahun sehinggalah ayahanda dan bonda yang sudah berumur bersemangat berselawat kepada Rasulullah SAW. Adakah ini perkara bidaah..? Hadis diatas rasanya cukup untuk kita memahaminya...





Apa yang paling menarik perhatian saya adalah sekumpulan anak-anak muda yang berbaju kuning yang mungkin sebaya dengan saya atau lebih muda yang bersama-sam dalam perarakan maulidur rasul pada pagi tadi. Namun mereka lebih 'segak' berarak dengan motor dan fixie mereka sambil berselawat. MasyaALLAH. Jarang sekali nak tengok anak-anak muda yang bersama-sama berkonvoi sambil melaungkan kalimah memuji Rasulullah SAW. Terfikir sejenak, 'mungkin ini yang dikatakan pendekatan dakwah bil hikmah' yang dapat menarik kumpulan motor dan fixie tersebut. Cuba sahabat-sahabat bayangkan, sekiranya tiada perarakan Maulidur Rasul yang dibuat di Manjoi pagi tadi, agak-agak anak-anak muda ini berda di mana.? apa yang mereka buat.? Jika ditanya mungkin pelbagai jawapan yang dapat diluahkan. Yang pastinya jawapan tersebut 'kurang enak' didengar..adakah dengan mengajak anak-anak muda yang bermotor dan kumpulan basikal fixie berselawat dikatakan bidaah..?





Slot ceramah juga diadakan sempena sambutan Maulid di Al-Barakah dimana penceramah yang sangat berkarisma iaitu Al-Fadhil Ustaz Husam Bin Badaruddin (anak mufti Kedah) yang banyak berkongsi ilmu dengan para hadirin. Antaranya mengenai hak muslim antara muslim yang lain, pesanan Imam Hassan Al-Banna mengenai solat dan banyak lagi. Agak mengejutkan saya sekiranya ceramah sempena maulidur rasul juga dicop bidaah..





Majlis diakhiri dengan alunan selawat dan salam keatas Baginda Nabi Muhammad SAW yang dipimpin oleh Ustaz Mohammad Kazim Elias Al-Hafiz bersama adik-adik kecil dari sekolah KAFA Al-Barakah. SubhanaALLAH, adik-adik kecil juga mampu berselawat dengan beberapa alunan lagu memuji Rasulullah SAW, bagaimana dengan kita yang sudah besar panjang..? adakah adik-adik kecil ini berselawat juga diaktakan bidaah..?

Seperti yang saya katakan tadi., ini hanyalah sekadar secebis pandangan dari hamba yang dhoif mengenai ilmu agama dari sudut pandang sisi hamba Allah yang 'jahil'. Mungkin ramai yang tidak bersetuju dengan saya mengenai hal ini kerana masing-masing mempunyai pegangan, dalil dan hujah masing-masing.

Mungkin sedikit sebanyak boleh mengubah fikrah 'golongan-golongan tertentu' yang masih menganggap sambutan Maulid ini bidaah...

" Segala yang bidaah akan membawa kepada kesesatan, dan semua kesesatan akan membawa ke neraka. Adakah menyambut Maulidur Rasul membawa kita ke neraka..? Nauzubillah.." (Ustaz Don Daniyal)

" kalau ada yang kata sambut maulid nabi tu bidaah, tanya pada tuan yang cakap tu, kalau taun sambut hari lahir tuan, tak bidaah..? kalau tuan sambut ulangtahun perkahwinan tuan, tak bidaah..? " (Ustaz Mohammad Kazim Elias Al-Hafiz)


 والله اعلم

No comments:

Post a Comment