Saturday 11 February 2012

Asalnya seorang perompak...!

Asalnya seorang ahli maksiat, perompak, dan penyamun. Namun apabila mendengar kalimah ALLAH, sinar hidayah menusuk kalbunya lantas sedar akan kesilapannya dan bertaubat kepada ALLAH. MasyaALLAH., indahnya perjalanan hidupnya yang diakhiri dengan husnul khatimah..

Beliau adalah Abu 'Ali al-Fudhail bin 'Iyadh bin Mas`ud bin Bisyr at-Tamimi al-Yarbu`iy al-Khuraasaani.
 Al-Fudhail bin ‘Iyadh dulunya seorang penyamun yang menghalang orang-orang di daerah antara Abu Warda dan Sirjis. Dan sebab taubat beliau adalah kerana beliau pernah terpikat dengan seorang wanita, maka tatkala beliau tengah memanjat tembok kediaman wanita tersebut untuk  melaksanakan hasratnya terhadap wanita tersebut, tiba-tiba saja beliau mendengar seseorang membaca ayat:

أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِيْنَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوْبُهُمْ لِذِكْرِ اللهِ وَماَ نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلاَ يَكُوْنُوا كَالَّذِيْنَ أُوْتُوا الْكِتاَبَ مِنْ قَبْلُ فَطاَلَ عَلَيْهِمُ اْلأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوْبُهُمْ وَكَثِيْرٌ مِنْهُمْ فاَسِقُوْنَ
“Belumkah datang waktunya bagi orang –orang yang beriman untuk tunduk hati mereka guna mengingat Allah serta tunduk kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka) dan janganlah mereka seperti orang –orang yang sebelumnya telah turun Al Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras, dan kebanyakkan mereka adalah orang-orang yang fasiq.” (Al Hadid: 16).

Selepas beliau mendengar ayat tersebut, beliau terus berkata: “Tentu saja wahai Rabbku. Sungguh telah tiba saatku (untuk bertaubat).” Maka beliau pun kembali, dan pada malam itu ketika beliau tengah berlindung di balik runtuhan bangunan, tiba-tiba  di sana ada sekelompok orang yang sedang berjalan. Sebahagian mereka berkata: “Kita jalan terus,” dan sebahagian yang lain berkata: “Kita jalan terus sampai pagi, kerana biasanya Al-Fudhail menghalang kita di jalan ini.” Maka beliau pun berkata: “Kemudian aku merenung dan berkata: ‘Aku menjalani kemaksiatan-kemaksiatan di malam hari dan sebahagian dari kaum muslimin di situ ketakutan kepadaku, dan tidaklah Allah mengiringku kepada mereka ini melainkan agar aku berhenti (dari kemaksiatan ini). Ya Allah, sungguh aku telah bertaubat kepada-Mu dan aku jadikan taubatku itu dengan tinggal di Baitul Haram’.”

Beliau wafat di Makkah pada bulan Muharram tahun 187 H dan dikebumikan di Jannatul Ma'ala. SubhanALLAH, indahnya pengakhiran hidup Al-Fudhail ibn Iyadh. Benar kata murabbi, " kita tidak boleh menilai seseorang itu ketika hayatnya, tetapi pengakhiran hayatnya..siapa kita untuk menjadi juri menghukum seseorang..mungkin diakhir hayatnya dia sempat bertaubat "

Saya tinggalkan post ini dengan kata-kata mutiara dari Al-Fudhail Ibn Iyadh. Semoga bermanfaat kepada kita semua..


"Kamu menutup pintumu dan menurunkan tabirmu dan berasa malu kepada manusia tetapi tidak malu kepada Al-Quran yang ada di dadamu dan tidak malu kepada Allah yang Maha Besar yang tidak ada sesuatu yang dapat bersembunyi dariNya."

”Barangsiapa yang hendak mencari teman tanpa cacat, pasti dia tidak akan menemukan teman dan akan hidup tanpa teman.”

“Kosongkan hatimu dari yang lain kecuali rasa takut dan tangismu kepada Allah swt. Jika keduanya sudah bersarang di hatimu, maka takut dan tangis itu akan membentengimu dari melakukan maksiat dan menjauhkanmu dari api neraka.”

“Jika kamu merasa begitu berat untuk menunaikan qiamullail dan berpuasa di siang hari, maka ketahuilah, sesungguhnya dirimu telah terbelenggu oleh dosa dan maksiat yang kamu perbuat.”

"Sesungguhnya amalan jika telah ikhlas tapi benar maa tida diterima (oleh Allah SWT). Demikian sebaliknya, jika amalan tersebut telah benar tapi tidak ikhlas juga tidak akan diterima (oleh Allah SWT) sampai menjadi ikhlas dan benar. Sedangkan yang dimaksudkan amal yang ikhlas adalah yang dilakukan kerana Allah SWT dan yang dimaksudkan dengan amalan yang benar adalah jika dilakukan sesuai dengan sunnah (Rasulullah SAW)"

"meninggalkan amal kerana manusia termasuk riya' adapun beramal kerana manusia termasuk perbuatan syirik"

Kamu jangan merasa rendah diri kerana menempuh jalan yang benar walaupun sedikit orang yang menempuhnya, dan kamu jangan tertipu dengan bathil walaupun ramai orang yang mengamalkannya"

"Manusia paling berdusta adalah mereka yang mengulangi perbuatan dosa yang pernah dilakukannya. Manusia paling bodoh adalah mereka yang menunjukkan amal kebajikannya. Manusia yang paling dekat dengan Allah adalah mereka yang paling takut kepadaNya. Manusia tidak akan sempurna sehingga agamanya mampu mengalahkan nafsunya. Dan manusia tidak akan binasa sehingga nafsunya mengalahkan agamanya."

‎" Di kala matahari terbenam, aku bergembira kerana aku dapat menyambut malam untuk berdua-duaan dengan Tuhan. Di kala matahari terbit, aku bersedih kerana banyak orang datang menemuiku. Hatiku bersedih ketika fajar terbit kerana siang dengan segala penyakitnya sudah datang. "

No comments:

Post a Comment