Thursday 19 July 2012

Mari rancang Ramadhan kita!



Sangat-sangat hampir saat yang kita nanti-nantikan. Terasa ianya 'melambai-lambai' ke arah kita. Sama ada kita bersedia menyambutnya, atau tidak, dan bagaimana cara kita menyambutnya, itu persoalannya. Semua perkara yang kita inginkan hasilnya berkualiti, cemerlang, perlukan persediaan, perancangan, penyusunan strategi yang terbaik. Begitu juga jika kita ingin mengharapkan ramadhan kita adalah yang terbaik, yang paling cemerlang, kita perlukan persediaan, perancangan dan juga strategi untuk menempuhnya.

Sudahkan anda merancang?

Suka untuk saya mengajak sahabat-sahabat untuk kita bersama-sama merancang dengan baik Ramadhan kita kali ini supaya ianya berjalan dengan baik sekali. Mungkin sebelum ini kita belum pernah melakukannnya, atau hanya menempuh bulan mulia dengan 'semberono', tanpa persediaan yang baik. Maka itu adalah satu kerugian yang besar untuk kita.

Maka mari kita merancang Ramadhan kali ini, dengan menyusun jadual Ramadhan kita. Ya, jadual. Ramadhan juga perlukan jadual, untuk kita sama-sama persiapkan diri untuk lebih bersedia untuk beribadah dalam bulan Ramadhan kali ini. Dengan adanya jadual, semoga ibadah kita lebih tersusun, lebih berstrategi, dan lebih mantap dari sebelum-sebelumnya.

Saya coretkan sedikit contoh buat sahabat-sahabat menyusun jadual Ramadhan kita. Saya yakin, pelbagai aktiviti yang ingin kita kejar terutama dalam bulan rahmat ini. Namun, kita perlu berstrategi, supaya ianya berjalan dengan lancar. Kita susun ianya dengan masa. Sebagai contoh :

Masa untuk baca Al-Quran = Setiap kali lepas Solat Fardhu, baca 4 muka surat. 
Masa untuk Solat Tarawih – Selepas solat sunat ba’diah Isya’, dan selepas baca Al-Quran 4 muka surat. 
Masa Solat Fardhu di Masjid – Pergi masjid 10 minit setiap sebelum masuk waktu solat. 
Masa untuk solat Dhuha – Setiap hari pukul 10.30 pagi. 
Sedekah Jariah – Hari Jumaat, semasa pergi Solat Jumaat 
Masa untuk Balajar – Sepanjang waktu persekolahan atau waktu kuliah, kita tumpukan perhatian. Jadi kita hanya perlukan sedikit waktu sahaja untuk belajar di rumah/asrama 
Masa untuk Riadhah – Setiap hari, atau hari minggu. Lepas Asar. Selama 30 minit. 
Masa untuk Iktikaf di Masjid – Setiap hari antara waktu Maghrib-Isya’. 
Masa untuk Qiamullail – Setiap hari, atau hari-hari tertentu (tentukan)
                                       Pukul 3.00 pagi hingga waktu sahur. 
Masa untuk Selawat+Istighfar 100X – 10 minit sebelum tidur.
Selepas berjaya melakukannya, kita 'tick', supaya ianya dilihat teratur. Jika tidak berjaya melakukannya, itu adalah masa untuk kita muhasabah. Supaya kita tidak terlepas untuk kali yang seterusnya. Mungkin sahabat-sahabat juga boleh menyusun jadual secara mingguan. Mengikut kesesuaian masa sahabat-sahabat. Yang penting, biar ianya istiqamah, hingga menuju Ramadhan yang kita impikan.

Selamat Menghadapi Ramadhan dengan Berstrategi !
Mari Menjadi Muslim yang Produktif !

~ Kembara Cahaya Ilahi ~
30 Syaaban 1433 Hijrah
19 Julai 2012
  

2 comments:

  1. salam ramadhan kareem, semoga ibadah puasa tahun ini lebih baik dari tahun sebelumnya. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaALLAH.
      salam ramadhan al-mubarak.
      selamat berjuang~

      Delete