Saturday 23 June 2012

Sombongnya seorang nisa'...

Bismillahirrahmanirrahim. Sudah lama rasanya tidak meluangkan masa menulis dan mengupdate blog. Tugas sebagai tholibul ilm tidak lah mempunyai banyak masa terutama apabila berada di 'medan peperangan'. Terpaksa mengaulakan yang lebih utama dari yang utama.

Muslimah itu ibarat 'wardatul shauqah', ataupun mawar yang berduri yang mana hanya orang-orang tertentu sahaja yang dapat mendekatinya. Dan dengan langkah yang sebetulnya sahaja dapat mendekatinya. Silap langkah, maka boleh mengundang padah. Mana mungkin mawar yang tajam berduri itu sangat mudah disentuh oleh 'tangan-tangan' yang tidak berhati-hati.

Begitulah diibaratkan kepada kaum Hawa ini. Golongan ini sangat istimewa. Sangat terpelihara dari hujung rambutnya hinggalah hujung jari kakinya. Mereka ini perlu dipelihara sebaiknya, dilindungi sebaiknya, dan diberi penjagaan sebaiknya, supaya tidak menjadi 'mawar yang layu'. Maka untuk menjadi sesuatu yang mahal, yang berharga, perlulah kepada satu sifat atau sikap dalaman nisa' itu sendiri, bagi menjaga 'kualiti' dirinya. Sifat/sikap apa yang dimaksudkan?

Sombong. Ya. Sombong yang kena pada tempatnya. Atau lebih kepada bahasa anak muda zaman sekarang iaitu 'jual mahal'. Saya tidaklah ingin mengajak muslimah diluar sana kepada cara sombong yang seperti Raja Namrud yang sombong pada ALLAH. Bukan dengan cara itu. Seperti yang saya katakan, sombong yang kena pada asasnya, tempatnya.



Bagaimana sombong yang kena pada tempatnya? Saya fikir semua kaum Hawa sudah memahami akan apa yang saya cuba sampaikan dan maksudkan. Sombong pada yang bukan mahram dan pada perkara yang boleh melalaikan. Itu yang cuba dimaksudkan. 



"Tidak ada suatu fitnah (bencana) yang lebih besar bahayanya dan lebih bermaharajalela selepas wafatku terhadap kaum lelaki selain daripada fitnah yang berpunca daripada kaum wanita"[HR. Bukhari, Muslim, Imam Ahmad, at-Tirmidzi, Nasa'i dan Ibnu Majah] 
Sudah masyhur hadis ini dikalangan kaum Nisa' pada masa kini. Mungkin yang tidak pernah faham adalah kaum Adam itu sendiri. Yang tidak henti-henti melalaikan kaum Hawa. Berbalik pada isu sombongnya seorang nisa', sombong yang kena pada tempatnya. Sombonglah pada bukan mahram mu, sombonglah pada perkara-perkara yang cuba melalaikan mu.

Jika ada yang cuba mendekati, dengan cara yang salah, yang kurang manis, maka sombongkan lah diri mu. Mahalkan diri mu. Supaya 'title' mawar berduri itu selayaknya anda terima. Bukanlah lagi mawar yang berduri, sekiranya anda adalah muslimah yang suka melayan tanpa mengira batasnya, suka bersifat 'terbuka' tanpa mengira mana yang perlu 'ditutup'.
"Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah."[HR. Muslim]

Perhiasan yang indah dan terbaik itu perlulah selari dan selaras dengan sifatnya yang bergelar yang terindah dan terbaik. Begitu juga buat wanita solehah. Namun kaum Adam juga harus mengetahui dan menyedari, bahawa sombongnya seorang nisa' itu ada sebabnya, ada keperluannya. Bukan saja-saja mereka menyombongkan diri, bukan saja-saja mereka menjual mahal. Semua itu adalah bagi memelihara akan diri mereka yang sangat istimewa. Juga bagi menjauhkan diri dari sifat tidak malunya kita, wahai kaum Adam yang cuba mendekati seindah-indah perhiasan.
"Katakanlah kepada wanita yang beriman, "Hendaklah mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, ... "
[Surah An-Nur (24): 31]
Sombongkan lah diri, mahalkan lah diri, bagi menjaga dan memelihara harga dan maruah diri mu, wahai muslimah~
"Wanita yang suka melayan lelaki tidak sesuai dijadikan isteri" - Ustaz Azhar Idrus 
~ Kembara Cahaya Ilahi ~
03 Syaaban 1433 Hijrah
22 Jun 2012 

No comments:

Post a Comment