Friday 18 May 2012

Buat muslimah yang berpurdah..



Yang bergelar hamba itu sinonim dengan sifat lalai, pelupa, sering khilaf dan tidak sempurna. Maka hamba itu perlu selalu diberi peringatan, teguran sebagai peringatan dan mengingatkan semula apa yang telah hamba itu lupakan. 
firman ALLAH: "berilah peringatan, sesungguhnya memberi peringatan itu memberi manfaat kpd orang-orang beriman"
Apabila satu teguran itu dilemparkan, maka akan ada tiga golongan yang wujud. Pertama, kumpulan yang akan menerima teguran itu. Jika mereka berada bukan ditempat pesalah pun, mereka akan mendengar teguran itu dan mengambil manfaatnya. Kedua, kumpulan yang tidak kisah langsung. Seperti tidak mendengar apa-apa sahaja gayanya, langsung tidak dipedulikan. Dan kumpulan yang ketiga, kumpulan yang lebih ekstrim, iaitu kumpulan yang akan membaling teguran itu ke arah lain, dan menyalahkan si penegur pula.

Entri saya kali ini, khas untuk golongan muslimah yang berniqab/berpurdah, yang mana saya memandang golongan ini sangat istimewa, sangat berharga, sangat mulia, dan pelbagai sangat lagi. Sebelum saya melemparkan teguran yang ikhlas dari hati nurani saya yang faqir dan kerdil malah jahil ini, saya ingin mengajak sahabat-sahabat dan muslimah diluar sana, untuk bersama-sama berlapang dada, menpositifkan pemikiran kita, dan mengambil ibrah dari apa yang diperkatakan.

Saya tidak mahu membicakan soal hukum, kerana saya bukanlah ahlinya, malah tidak layak membicarakan soal hukum-hakam didalam islam.Bukan juga bukan mahu mengkritik secara keras, tetapi hanya sapaan/teguran 'sayang', yang mana kerana tidak lain hanyalah kerana saya sayang akan insan yang bernama perempuan.

Bukan niat untuk merendahkan golongan-golongan muslimah yang berpurdah/berniqab, bukan juga mahu menyalahkan golongan ini, dan bukan juga hanya mahu bersifat pandang sebelah mata, atau menutup mata pada golongan muslimah yang lain. Tetapi niat saya hanya satu, hanya kerana saya sayang akan kaum Hawa.

Muslimah berpurdah/berniqab, peliharalah akhlak dan maruah anda sebaik-baiknya. Kerana anda adalah ikon agama pada muslimah-muslimah yang lain diluar sana. Anda dijadikan qudwah, contoh kepada muslimah yang lain, kerana anda adalah golongan terpilih, dalam kalangan yang terpilih. Anda sangat istimewa, kerana diberi kelebihan dan kekuatan yang lebih oleh ALLAH SWT, berbanding muslimah yang tidak berpurdah/berniqab.

Namun berhati-hatilah, berwaspadalah dalam setiap pergerakanmu, setiap tingkah-laku mu, setiap tutur kata mu, setiap pergaulanmu, setiap bicara mu. Yang mana semuanya dinilai oleh golongan yang 'biasa-biasa' diluar sana. Saya berbicara kerana saya telah lama memerhati akan trend, budaya atau amalan yang saya rasakan perlu diberi penekanan mengenainya.

Laman sosial, terutamanya Facebook kini tidak terkecuali golongan muslimah yang berniqab/berpurdah yang melayarinya, dan mengisi masa lapang dengannya. Namun segala perkara yang kurang pemeliharaannya, akan mengundang kepada kerosakan, malah sehingga satu tahap, akan timbulnya fitnah pada diri. Golongan muslimah yang berpurdah/berniqab, kembalilah koreksi diri mu, untuk apa anda berpurdah/berniqab, sekiranya gambar-gambar anda berniqab/berpurdah itu menjadi tatapan umum, malah menjadi cover kepada timeline Facebook anda. Saya tidak kisah sekiranya rakan-rakan FB anda hanya muslimah sahaja, namun boleh mengundang fitnah sekiranya rakan-rakan FB rata-ratanya golongan muslimin.

Hakikat, fitrah manusia itu yang mana kaum Adam akan tertarik kepada kaum Hawa. Kita tidak boleh mengubah akan hakikat tersebut. Saya percaya, golongan yang berpurdah/berniqab ini akan menjadi tumpuan oleh kaum Adam, dan saya juga percaya, ukhti diluar sana juga akui akan perkara ini. Jika tidak percaya, lihatlah friend request anda sekarang, berapa ramai muslimin yang berminat untuk menambah anda sebagai rakan, berbanding muslimah.

Saya tidak mahu membicarakan soal hukum untuk meletakkan gambar anda di Facebook, atau dimana-mana sahaja, kerana saya bukan ahlinya yang layak untuk membicarakan soal hukum, perkara itu perlu dirujuk pada alim ulama', untuk mendapat penjelasan. Saya juga tidak berniat untuk melanggar atau menganggu privasi/hak masing-masing, untuk meletakkan gambar berpurdah/berniqab anda, tetapi saya ingin anda kembali muhasabah, apakah ertinya sekiranya ASALNYA kecantikan itu dilindungi, namun tetap menjadi TATAPAN UMUM. Peliharalah sebaik-baiknya, kerana kecantikan itu adalah hak suami mu sahaja.
Alangkah sedihnya, sekiranya menjadi fitnah pada diri. Pernah satu komen yang dilihat di laman sosial yang merujuk pada kumpulan muslimah yang berpurdah/berniqab. 
"Alah, yang berpurdah pon boleh letak gambar besar2. posing macam2 gaya. xkan kami xboleh." 
Kerana itu saya mengatakan, bahawa anda dijadikan contoh, teladan dan juga ikutan kepada golongan yang 'biasa-biasa'. Setiap perkara yang anda lakukan, akan dinilai oleh masyarakat. Saya berasa sedih, sekiranya tuduhan-tuduhan dan fitnah dilemparkan kepada golongan berpurdah/berniqab ini. Kerana bagi saya, anda adalah golongan yang istimewa.

Ambillah manfaat, sekiranya ianya bermanfaat. Ambillah ia sebagai ibrah, sekiranya ada ibrah disebalik teguran diatas. Tidak berniat menyalahkan ukhti-ukhti yang berpurdah/berniqab, hanya berkata benar, dari hati yang tulus ikhlas. Bukan bermakna penulis adalah yang sempurna, malah lebih faqir, jahil dan kerdil. Penulis tahu, bukan senang untuk memenuhi hati semua pihak, namun penulis hanya memegang pesanan murabbi Al-Fadhil Ustaz Mohammad Kazim Elias Al-Hafiz, 
" Tuan-tuan nak puaskan hati semua orang? Idok le.. Tetapi kita pegang satu. Selagi apa yang kita buat betul, jalan. "
Teguran itu, tandanya sayang, dan melambangkan kita ini diberi perhatian.

~kembara cahaya ilahi~
26 Jamadil Akhir 1433 Hijrah
18 Mei 2012


4 comments:

  1. nk tnya,mcm mana pula dgn muslimat yg berada dlm bidang sains (eg:doctor,nurse) di mana keadaan x sesuai utk bpurdah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. entri diatas berkisar mengenai trend berpurdah di FB.
      soalan anonymous bertanyakan mengenai apa ya? ingin tahu mengenai soal hukum atau apa ya?
      maaf soalan tak jelas.

      Delete
    2. Soalan Anoymous di atas sebegini "bagaimana pula dengan muslimat yang berada dalam bidang sains seperti doktor dan nurse, dimanakah atau bilakah keadaan yang tidak sesuai untuk berpurdah?"

      Delete
  2. Akhir zaman trend berpurdah@berniqab sebagai satu alat untuk menayang diir

    Allahu semoga kita dijauhkan

    ReplyDelete