Thursday 31 May 2012

ALLAH itu dekat..

Bumi mana yang tidak ditimpa hujan, lautan mana tidak bergelora. Begitu juga kehidupan manusia. Tidak pernah sunyi daripada dugaan. Umpama pelangi yang punya pelbagai warna, begitulah ujian bagi setiap hamba. Ada yang diuji dengan ketaatan, kesakitan atau musibah. Ada juga perangkap yang menunggu kita menjadi mangsa.

Setiap yang bergelar hamba, pasti akan melalui waktu-waktu yang sukar, waktu yang diuji, waktu yang dilanda masalah. Tiada hamba yang tidak diuji, kerana kita bukanlah hamba yang sempurna, yag tidak dilanda dengan masalah. 
Apakah kamu mengira akan masuk ke dalam syurga sedangkan kepada kamu belum datang penderitaan sebagai¬mana yang dideritai orang-orang terdahulu daripada kamu, iaitu mereka ditimpa kesengsaraan, kemelaratan dan ke¬goncangan, sehingga Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya merintih: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?”
(Surah al-Baqarah: 214)
Berkata murabbi saya, Al-Fadhil Ustaz Mohammad Kazim Elias Al-Hafiz, "Jiwa seorang hamba tidak pernah terlepas daripada ujian. Sama ada ujian itu berbentuk kesusahan atau kesenangan, semuanya adalah tanda bahawa itulah kasih sayang Ilahi."

Jadi suka atau tidak, mahu atau tidak, kita sebagai manusia yang berada di bawah aturan ALLAH ini akan menghadapi ujian dan cabaran, mehnah dan tribulasi. Kesukaran dan kesusahan pastinya akan wujud dalam kehidupan kita.

Setiap kali kesusahan tiba, kita akan terasa seperti diri kita terhadang oleh satu dinding yang tinggi dan besar. Kita tidak boleh terus, juga mustahil untuk kita berpatah balik. Ketika itu kita akan rasa tersepit, terhimpit dan dada kita akan menjadi sempit.

Itu dari segi pandangan lahiriah, tetapi hakikatnya, jika kita bertenang, kembali berfikir dengan rasional, maka kia akan melihat pada dinding itu terdapat satu pintu. Pintu yang akan membawa kita menembusi dinding itu dan meneruskan perjalanan kita.

Persoalannya kepada apakah pintu itu boleh ita terjemahkan jika merujuk dalam realiti kehidupan kita? Jika anda bertanya kepada saya, maka saya akan berkata bahawa pintu itu ialag taqarrub kepada ALLAH SWT, yakni mendekati ALLAH SWT.



Ya, apabila kita mendekati ALLAH SWT, nescaya ALLAH aan mencampakkan kemudahan dalam segenap urusan kita. Percaya atau tidak, apabila kita mendekati ALLAH, maka jiwa kita akan menjadi tenang. 
"Dengan mengingati ALLAH itu hati akan menjadi tenang." (Ar-Raad, 13)
Justeru, kita perlu kembali bermuhasabah, adakah kita telah berusaha untuk mendekati ALLAH SWT. Fitrah manusia perlu kepada ALLAH. Marilah kita mengajak diri kita untuk pulang kepada-NYA. Segala masalah, segala halangan dan cubaan itu ternyata satu gesaan lembut daripada ALLAH SWT untuk kita kembali mengingati-NYA.


Bagi mereka yang memang benar-benar yakin kepada ALLAH pula, apabila mereka diuji atau terhimpit dalam kesusahan, mereka pasti akan tetap tenang dan menghadapi ujian itu dengan tabah. ALLAH SWT berfirman dalam surah Al-Insyirah yang bermaksud, :
"Sesungguhnya selepas kesusahan itu akan wujud kesenangan, dan sesungguhnya selepas kesusahan itu wujud kesenangan."(Al-Insyirah, 5-6)
Marilah kita merenung sejenak perkara ini.Apabila kita susah, keluarga belum tentu lagi ada disisi kita. Hatta sahabat yang terbaik pun mungkin tidak sempat untuk membantu kita. Tetapi ALLAH.....
" Sesungguhnya ALLAH itu lebih rapat daripada urat nadi kamu."
DIA sentiasa bersama kita,
Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat." (Al-Baqarah, 186)
Mendengar doa-doa kita,
 “Berdoalah kamu kepada-Ku, pasti aku akan mengabulkannya” (surah Ghafir: 60),
Apabila kita susah, ALLAH sahajalah satu-satunya penolong kita yang ampuh. Bersama kita bermuhasabah~ 


"ALLAH Maha Benar dan janji-NYA benar. DIA tidak akan menguji kita kecuali sesuai dengan kesanggupan diri. Siapakah lagi pelindung dan penyelamat kita selain ALLAH Yang Maha Berkuasa? Maka, andai sesekali diuji, usah cepat mengalah. Mohonlah kepada-NYA. Moga rahmat dan hidayah-NYA sentiasa memayungi keberkatan perjalanan kehidupan kita." -(Murabbi Al-Fadhil Ustaz Mohammad Kazim Elias Al-Hafiz)


~ Kembara Cahaya Ilahi ~
10 Rejab 1433 Hijrah
31 Mei 2012 

No comments:

Post a Comment