Sunday 22 April 2012

Cintailah ALLAH, nescaya hidup menjadi indah.!





Post kali ini adalah mengenai CINTA, yang mana semua orang suka akan perasaan CINTA. Tetapi bukan cinta antara makhluk, yang ingin saya nukilkan, tetapi CINTA yang sangat-sangat indah, iaitu cinta antara MAKHLUK dan PENCIPTA.

Ada orang mengatakan bahawa cinta ini ibarat garam dalam makanan. Jika tiada garam, maka makanan menjadi tawar dan kurang rasanya. Jika terlebih garam pula, maka makanan akan menjadi masin, dan menjadi tidak sedap. Maka garam perlu digunakan sebaiknya, supaya makanan menjadi sedap, lagi menyelerakan.


Pendapat saya juga begitu, mengenai cinta. Hidup kita sebagai hamba, jika tiada cinta, maka hidup kita tidak bermakna. Hidup kita akan menjadi 'tawar', kosong dan membosankan. Cinta, jika berlebihan, mka cinta akan memusnahkan diri. Namun jika cinta itu dikawal, disalurkan ditempat yang betul, maka hidup akan menjadi indah, dan menyenangkan.


"Cinta itu lebih tua daripada alam ini, kerana atas dasar cintalah TUHAN menciptakan alam ini." (Al-Mutanabbi)

Justeru, seseorang itu tidak hidup sebenarnya, jika hidupnya tidak mempunyai cinta.Kehidupan dan cinta mempunyai hubungan yang sangat erat.Tiadalah kehidupan itu tanpa cinta yang sebenarnya. Sebab itulah manusia biasa menyatakan bahawa cinta itu adalah fitrah.


"Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan dengan kekuatan, cinta bukan mengajar menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan, cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat." (Hamka)

Daripada bicara-bicara ini, pasti kita dapat melihat, betapa pentingnya cinta itu.Jika anda pernah membaca buku-buku karangan Habiburrahman El-Shirazy, seperti Ayat-Ayat Cinta, Ketika Cinta Bertasbih , anda akan lebih menghayati betapa cinta itu penting dalam hayat seorang insan.


Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).(3:14)


Cinta itu lekatnya dalam hati dan jiwa. Untuk mendapat kehidupan yang indah, kita perlu hidupkan hati dan jiwa kita dengan rasa cinta yang memekar. Cuma, timbul persoalan disini, cinta apakah yang mesti kita hidupkan.??


Banyak orang apabila berbicara mengenai cinta, maka akan merujuk kepada cinta sesama manusia.Itulah cinta yang seringkali diagung-agungkan. Pada pandangan saya, rujukan itu sangta kurang tepat kerana cinta antara manusia itu adalah cinta dikelas pertengahan, belum 'high class'.


Katakanlah: “Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.” Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.(3:31)

Cinta yang perlu kita agung-agungkan, dan yang perlu kita hidupkan, itulah dia, iaitu CINTA pada ALLAH SWT. Ya. Cinta itu kepunyaan ALLAH SWT. Oleh sebab itu cinta ini berkait rapat dengan kehidupan. Suka saya timbulkan persoalan kepada sahabat-sahabat, apakah definisi cinta menurut pandangan anda? Adakah dengan definisi cinta anda itu, membuatkan anda bahagia? Adakah dengan perjalanan cinta anda itu, anda rasa hidup anda bermakna? 


Maka saya ingin mengajak sahabat-sahabat, adakah anda ingin membuatkan kehidupan anda lebih bermakna?Adakah anda ingin cinta anda membuahkan bahagia? Bahagia dunia dan akhirat sekaligus? Apa kata kita pergi mencari cinta.Cinta yang sebenar-benar cinta.....


~Kembara Cahaya Ilahi~
30 Jamadil Awal 1433 Hijrah
22 April 2012

2 comments:

  1. salam ziarah.. Alhamdulillah..sgt bermanfaat teruskan buat entry baru untuk di baca.. :))

    ReplyDelete
  2. salam'alaik. syukran atas ziarah.
    insyaALLAH. hanya idea cabuk dari kepala si penulis yang faqir.

    ReplyDelete