Saturday 28 January 2012

Maqasid Hidup sebagai Hamba

بسم الله الرحمن الرحيم

Maqasid adalah tujuan, atau matlamat sesuatu perkara. Semua benda yang ada didunia, ada maqasid2 nya tersendiri, termasuklah kita sebagai hamba ALLAH. Bila cerita tentang matlamat atau tujuan hidup kat dunia ni, teringat ana pada zaman budak2 (zaman jahil) dulu. Bila ditanya dan sembang2 kosong dengan sahabat2 mengenai matlamat hidup masing2, berbagai-bagai jawapan yang keluar dari bibir yang pantas mengeluarkan bait-bait percakapan tanpa aqal memikirkan terlebih dahulu.
"Aku nak jadi kuat kat dunia ni..."
"Aku nak jadi kaya, nak belajar tinggi-tinggi, nak berjaya..."

Antara jawapan yang keluar dari buah fikiran hamba yang jahil. Dengan mudah membelakangkan ayat ALLAH dalam Al-Quran. Seperti yang dinyatakan tadi, semua perkara ada tujuan dan matlamatnya tersendiri. Jadi apa tujuan atau matlamat hidup kita di dunia..? Betul kata orang, pengalaman mematangkan kita. Tahun demi tahun, alhamdulillah, pencarian erti sebenar hidup mencapai sasarannya.

Sampai satu ketika di universiti, satu halaqah ilmu yang di sentuh seorang ustaz mengenai matlamat hidup seorang mukmin. Ditanya ustaz mengenai matlamat dan tujuan hidup setiap orang yang hadir, berbagai jawapan yang diterima ustaz. Antara jawapan yang mendapat tumpuan adalah dari seorang sahabat yang memberi jawapan matlamat/tujuan hidupnya..


" ermm., kalau kat dunia, saya nak berjaya dalam pelajaran dan berjaya capai cita-cita..untuk akhirat pulak, saya nak cari keredhaan ALLAH dan masuk syurga, ustaz.. "

Jawapannya sangat cantik apabila kita sebagai hamba yang jahil  mendengarnya, termasuk ana. Tapi bagi golongan yang berilmu, ada cacat celanya pada jawapan yang diberikan sahabat ana itu. Apa yang dijawab ustaz ialah,

 "kamu telah membahagikan hidup kamu kepada dua, iaitu untuk dunia dan akhirat. Fahaman sekular telah masuk ke dalam fikrah kamu menyebabkan kamu memisahkan agama dalam matlamat hidup kamu.."

Menusuk ke telinga ana apabila mendengar penjelasan dari ustaz. Selama ini ana juga berfikiran sebegitu, nauzubillah..selama ini ana berfahaman sekular. Memang tidak syak lagi kenapa ana susah untuk mendapat keberkatan dalam semua perkara yang ana buat. Matlamat dan tujuan hidup ana sudah lari dari landasannya. Astagfirullah..Lantas ustaz menjernihkan suasana hadirin yang hadir dan membetulkan maqasid hidup hadirin yang hadir dengan mengemukakan dalil yang kuat dari surah Al-Baqarah dan surah Ad-Dzariyat..


 وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّيْ جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيْفَةً قَالُوْا أَتَجْعَلُ فِيْهَا مَن يُفْسِدُ فِيْهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّيْ أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُوْنَ
Dan (ingatlah) tatkala Tuhan engkau berkata kepada Malaikat : Sesungguhnya Aku hendak menjadikan di bumi seorang khalifah. Berkata mereka : Apakah Engkau hendak menjadikan padanya orang yang merusak di dalam nya dan menumpahkan darah, padahal kami bertasbih dengan memuji Engkau dan memuliakan Engkau ? Dia berkata : Sesungguhnya Aku lebih mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.(Al-Baqarah, 30)

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
“Dan tidaklah Aku ciptakan seluruh jin dan seluruh manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu“. (QS : Adz Dzariyat [51] :56).

Itulah jawapannya. Tidak lain tidak bukan diamanahkan untuk menjadi khalifah dimuka bumi dan tunduk beribadat kepadanya. Itulah maqasid sebenar kita sebagai hamba. Mana mungkin kita hidup dimuka bumi dengan membelakangkan Pencipta kita. Sejauh mana kita mengembara didunia, setinggi mana pangkat yang kita pegang, setinggi mana ilmu yang kita ada, kita tidak akan pernah lari dari dua tujuan asas kita hidup dimuka bumi ini, sebagai khalifah dan beribadat kepadaNya. Rancanglah sebaik-baik cita-cita yang kita inginkan dan ingin kita capai didunia, tetapi jangan lupa tujuan dan matlamat asas kita sebagai hamba mengapa kita diciptakan...

 والله اعلم







 

No comments:

Post a Comment